Amendementen Kadernota 2026

Tien Amendementen en één motie ingediend door OPL en Één Landgraaf tijdens de Gemeenteraad van Landgraaf in vergadering bijeen op 3 juli 2025 beraadslaging Kadernota 2026.

Deze amendementen zijn door EENLandgraaf en OPL ingediend.

1 – Verlagen bijzondere bijstand bewindvoering van 110 % naar
100%.

Bijzondere bijstand wordt gezien als een essentieel onderdeel van het lokale minimabeleid. Deze vermindering leidt ertoe dat juist de minst
draagkrachtigen worden geraakt. Mensen met financiële problemen zijn
vaak gebaat met bewindvoering, maar door deze maatregel moeten zij
afzien van hulp, waardoor hun situatie verder verslechtert. De kans op
schulden, armoede, stress, eenzaamheid, slechtere gezondheid en
maatschappelijke uitsluiting neemt hierdoor toe.

>>> Voorstel van OPL en Éen Landgraaf deze vermindering niet over te
nemen.

2 – College stelt voor om de tarieven voor begraafplaatsen
substantieel te verhogen.
 

OPL en Éen Landgraaf zijn tegen dit voorstel omdat dit leidt tot een lastenverzwaring voor inwoners op een kwetsbaar moment in hun leven. In het gemeentelijk beleid is afgesproken dat leges, waaronder begraafrechten, uitsluitend verhoogd worden op basis van de
inflatiecorrectie. De voorgestelde stijging van meer dan 40% is disproportioneel en staat niet in verhouding tot het beoogde voordeel van de gemeente.

>>> Voorstel van OPL en Éen Landgraaf niet over te nemen.

3 – Groen en straatreiniging centra op B: 

De centra zijn het visitekaartje van de gemeente en vormen en bijdragen aan de beleving van inwoners, bezoekers en ondernemers. Er is onlangs fors geïnvesteerd in de aanleg van groenvoorzieningen en bloemperken in de centra, waaronder in de Hovenstraat en de Hoofdstraat. Bij het hanteren van een lager onderhoudsniveau twee keer zoveel onkruid wordt toegestaan, wat afbreuk doet aan de uitstraling van de openbare ruimte. 

>>> Voorstel OPL en ÉenLandgraaf om het onderhoudsniveau voor
groen en straatreiniging in de centra niet te verlagen naar niveau
B.

4 – Afschalen MensOntwikkelBedrijf (MOB) naar doelgroep 30-100%


Het MOB biedt momenteel ondersteuning aan een brede doelgroep,
waaronder personen met een arbeidsfitheid van 1 tot 100%. Het voorstel
is om deze inzet te beperken tot de doelgroep met een arbeidsfitheid van
30 tot 100%, waarvan verwacht wordt dat zij daadwerkelijk (op termijn)
kunnen toetreden tot de arbeidsmarkt. De doelgroep van ca. 40% van het
totale cliëntenbestand van het MOB resulteert in een aanzienlijke reductie
van de benodigde personele capaciteit en middelen. De structurele besparing op de gemeentelijke begroting van € 741.000 in 2026, oplopend tot € 760.000 in 2027 en € 779.000 in 2028. De ondersteuning van de doelgroep met een arbeidsfitheid van 1 tot 30% binnen het MOB komt te vervallen, maar dat andere vormen van begeleiding en voorzieningen (zoals informele zorg, de Wmo en vrijwilligersinitiatieven) behouden blijven.

>>> Voorstel OPL en ÉenLandgraaf: de inzet van het MOB met ingang van
2026 te beperken tot de doelgroep met een arbeidsfitheid van 30tot
100%. De personele capaciteit en beschikbare middelen van het MOB hierop aan te passen. Daarmee de samenhangende structurele besparing op te nemen in de begroting vanaf 2026. De financiële consequenties hiervan te verwerken in de programmabegroting 2026 en de meerjarenraming.

5 – Aframen budget, bezwaar, beroep en klachten.


Het budget voor bezwaar, beroep en klachten bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder “advies en ondersteuning” en “overige goederen
en diensten. Op onderdeel van “advies en ondersteuning” in de afgelopen 2 jaar is er sprake geweest van onder uitputting, met een overschot van € 36.000. Transparantie is gebaat bij het toerekenen van proceskosten en dwangsommen aan het primaire product waarop de procedure betrekking heeft (zoals Wmo-voorzieningen of subsidies). Door deze lasten op de betreffende afdelingen te boeken, kunnen deze binnen de reguliere budgetten worden opgevangen en de kosten eerlijker verdeeld worden.

>>> Voorstel OPL en EL: het onderdeel “overige goederen en diensten”
binnen het product bezwaar, beroep en klachten met € 36.000 af te
ramen. Met ingang van 2026 de proceskostenvergoedingen en dwangsommen te boeken op de primaire producten waarop de procedures betrekking hebben. Hiermee kan de gerealiseerde structurele besparing van € 36.000 opgenomen worden in de begroting vanaf 2026

6 – Maximering kostendekkendheid leges: 

College stelt voor om de leges verder kostendekkend te maken, wat leidt tot een verhoging van de lasten voor burgers. OPL en ÉenLandgraaf zijn tegen dit voorstel omdat het onwenselijk is om de rekening van gemeentelijke processen direct bij de burgers te leggen. Er is reeds afgesproken dat leges uitsluitend met inflatiecorrectie worden verhoogd. In het coalitieconvenant is vastgelegd dat Gemeentelijke heffingen en belastingen niet boven het inflatieniveau zullen stijgen.


>>> Voorstel OPL en ÉenLangraaf : het voorstel van de kostendekkendheid
van de leges niet over te nemen. Vast te houden aan het bestaande beleid waarbij leges jaarlijks geïndexeerd op basis van de inflatiecorrectie.

7 – Stoppen met de uitbreiding van Basisschool De Schatgraver


De locatie van basisschool De Schatgraver is beperkt in uitbreidingsmogelijkheden. Uitbreiding op deze locatie gaat ten koste van
de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de buurt. Het organiseren van
onderwijs volgens de menselijke maat is niet per definitie afhankelijk van
de omvang van het gebouw, maar van de wijze waarop kleinschalig
onderwijs binnen grotere eenheden wordt vormgegeven. Er zijn tal van
voorbeelden van scholen met 700 tot 1.400 leerlingen, waarbinnen
kinderen van 2,5 tot 12 jaar in overzichtelijke groepen spelen, leren en
zich ontwikkelen. Een grotere, nieuwe school op de locatie in Strijthagen
zal een duurzamer, toekomstbestendiger alternatief bieden. Er is reeds
een afschrijvingsreserve van € 4.000.000 toegekend voor de beoogde
uitbreiding. Met een afschrijvingstermijn van 50 jaar is deze investering
jaarlijks € 80.000 aan structurele lasten. Bij het schrappen van deze
investering op de huidige locatie komen deze lasten vanaf 2027 te
vervallen wat leidt tot een structurele ruimtecreatie van € 80.000 .

>>> Voorstel OPL en ÉenLandgraaf: voornemen tot uitbreiding van BS De
Schatgraver te beëindigen. De hiermee samenhangende investeringslasten van € 4.000.000 niet te effectueren en een structurele ruimtecreatie van €80.000 op te nemen voor 2027. En de financiële consequenties hiervan te verwerken in de programmabegroting van 2026 en de meerjarenraming.

8 – Verminderen inzet combinatiefunctionarissen TMF met 1 fte.


De inzet van combinatiefunctionarissen TMF wordt momenteel bekostigd
uit SPUK-gelden, deels uit eigen middelen en deels door Movare. Het
verminderen van de inzet van een combinatiefunctionarissen TMF met 1
fte bespaart € 50.000 aan directe lasten. SPUK-gelden zijn slechts
beschikbaar t/m 2026 waardoor er in 2027 geen externe gelden meer zijn.
Het College stelt voor af te wijken van de eerder door meerderheid van de raad uitgesproken wens tot bezuiniging op dit punt. Het maatschappelijk belang van sport is onomstreden maar in het kader van bezuinigen moet de raad maar keuzes maken.

>>> Voorstel OPL en ÉenLandgraaf:
Inzet van combinatiefunctionarissen TMF met 1 fte te verminderen in 2026
en een structurele bezuiniging van € 50.000 vanaf 2026 op te nemen.

9 – Alternatief Gemindezake, geïntegreerd in lokale krant


Duidelijke en toegankelijke communicatie richting inwoners is van groot
belang voor de betrokkenheid bij het lokale bestuur. De huidige
gemeentelijke informatiekrant wordt door inwoners gewaardeerd, maar de verspreiding is niet altijd gegarandeerd. Integratie van gemeentelijke informatie in een bestaande lokale krant versterkt de levensvatbaarheid en leidt tot een betere verspreiding van de gemeentelijke informatie. Met deze werkwijze kan een besparing van € 22.000 worden gerealiseerd. 

>>> Voorstel OPL en ÉenLandgraaf: Het alternatief voor de gemeentelijke informatievoorziening zoals voorgesteld, over te nemen.

Al deze amendementen zijn door de raad verworpen, inclusief het in zijn geheel geplaatste amendement over de Wmo.

MOTIE: Unaniem aangenomen door de Raad: Gelijke bijdrage
toeristenbelasting Pinkpopcamping

 

De gemeente is structureel op zoek naar manieren om inkomsten te
genereren en lasten eerlijk te verdelen. Inwoners, ondernemers en
maatschappelijke instellingen worden gevraagd hun bijdrage te leveren
aan de financiële opgave van de gemeente. Op reguliere
overnachtingsaccommodaties wordt toeristenbelasting geheven. De
Pinkpopcamping is momenteel uitgezonderd van deze belasting.
Pinkpop is een grootschalig evenement met een landelijke uitstraling. Het
is redelijk dat ook de organisatie van Pinkpop , via de campinginkomsten
een eerlijke bijdrage levert aan de gemeentelijke middelen. Naar schatting zijn er ca. 10.000 bezoekers verblijven minimaal 3 nachten op de
Pinkpopcamping. Invoering van toeristenbelasting á €2.00 per nacht levert € 60.000 op.


>>> Voorstel OPL en ÉenLandgraaf: in gesprek gaan met de organisatie
over het invoeren van toeristenbelasting vanwege een eerlijke en
redelijke regeling in lijn met het beleid binnen andere overnachtingslocaties binnen de gemeente. Vóór de begrotingsbehandeling de raad informeren over de uitkomst van dit
gesprek.

Deel dit bericht...

Ontvang onze nieuwsbrief

OPL is er voor Oud en Jong!

We nemen zo snel als mogelijk contact met u op